یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 - Sun 28 Apr 2024
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

  • مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه

  • واکاوی ظرفیت‌های معدنی ایران و عربستان

  • ماجرای کشف یک نیروی به درد بخور توسط حسن باقری

  • نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا به کاخ سفید هشدار داد

  • روحانی و ربیعی مخالف کاندیداتوری خاتمی بودند

  • جزییات حراج بعدی شمش طلا

  • خبر خوش وزیر کار برای کارگران

  • اسناد ارتش آمریکا از عملایات پنجه عقاب در ایران + سند

  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی

  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  • معلم شهیدی که در روز معلم شهید شد+عکس

  • پایان دوران مدارا با قاره سبز

  • تمجید فرمانده کل ارتش از عملیات وعده صادق

  • خبر خوش برای هواداران استقلال و پرسپولیس /واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس انجام شد؟

  • اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می‌کند/امنیت شغلی از وظایف مسئولین است+ فیلم

  • آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس

  • نقش پرسپولیس در فینالیست شدن العین در آسیا

  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 341847
    تاریخ انتشار: 28/ارديبهشت/1402 - 11:27

    توصیف عملیات ترور شهید سلیمانی از زبان وزیر خارجه وقت آمریکا+ عکس /فیلم

    وزیر خارجه سابق آمریکا می‌نویسد: وقتی ماشین سلیمانی وارد جاده خروجی فرودگاه شد، موشک‌های هلفایر، زوزه‌کشان فرود آمدند و تیرِ قدرت آمریکایی، فناوری آمریکایی، و عدالت آمریکایی به ماشین او اصابت کرد.

    توصیف عملیات ترور شهید سلیمانی از زبان وزیر خارجه وقت آمریکا+ عکس /فیلم

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» ، به نقل از مشرق ،«مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا و مدیر سابق سی‌آی‌ای (هر دو در دولت دونالد ترامپ) یکی از ایران‌ستیزترین سیاستمداران آمریکاست. پمپئو پس از خروج زودهنگام از دولت آمریکا با تک‌دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ترامپ، اقدام به انتشار کتابی تحت عنوان «هرگز کوتاه نیا: جنگیدن برای آمریکایی که عاشقش هستم» کرد که به تجربیاتش در دوران خدمت در دولت آمریکا پرداخته است. مشرق قصد دارد طی یک مجموعه گزارش بخش‌های مربوط به ایران در این کتاب را خدمت مخاطبان محترم ارائه کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید قسمت چهاردهم از این مجموعه گزارش است. برای خواندن قسمت‌های قبلی می‌توانید از لینک‌های انتهای همین گزارش استفاده کنید.

    : «مماشات نکن؛ حمله کن»

    ۳۱ دسامبر، اتفاقی افتاد که باعث شد تصمیم رئیس‌جمهور [برای ترور قاسم سلیمانی] حتی از قبل هم درست‌تر به نظر بیاید. ده‌ها و بعداً صدها نفر از نیروهای کتائب حزب‌الله و دیگر شبه‌نظامیان شیعه، که نهایتاً تحت امر سلیمانی و ایرانی‌ها عمل می‌کردند، به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند. در ایست بازرسی امنیتی سفارت، تجمع کردند؛ درها و پنجره‌ها را شکستند؛ و سالن پذیرش را تخریب کردند و آتش زدند. در تمام مدت هم شعار «مرگ بر آمریکا!» و «مرگ بر اسرائیل!» می‌دادند. خوش‌بختانه نگهبانان ما با کمک اخطارهای شفاهی و گاز اشک‌آور، آشوبگران را، قبل از این‌که بتوانند دیوار اصلی سفارت را بشکنند، متفرق کردند.

    اعزام تفنگداران دریایی آمریکا به سفارت و حضور هلیکوپترهای آپاچی نیز اوباش را متقاعد کرده بود که عقب‌نشینی کنند. بر خلاف دولت‌های قبلی [آمریکا]، دولت و وزارت دفاع کاملاً با هم هماهنگ بودند. سفارت به‌خوبی مسلح بود و من، به دستور رئیس‌جمهور، صریحاً فرمان داده بودم که هیچ‌کس نباید زنده از دیوارهای سفارت رد شود. «[مارک] اسپر» [وزیر دفاع وقت آمریکا] و «[مارک] میلی» [رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا]، از طریق ژنرال «فرانک مک‌کنزی» فرمانده‌ی «سنتکام» [«مقر فرماندهی مرکزی» آمریکا که حوزه‌ی استحفاظی‌اش شامل خاورمیانه می‌شود]، و رهبران نظامی حاضر در میدان، حمایت گسترده‌ای از تیم دیپلماتیک من کردند. هر قدر که از آن‌ها تشکر کنم، باز هم کم است.

     

    «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، پس از ترور شهید سلیمانی اذعان کرد کشورش «هیچ اطلاعات دقیقی درباره‌ی کیستی، چیستی، زمان، و مکانِ» حملات قریب‌الوقوعی نداشته است که ادعا می‌شد سردار سلیمانی قصد داشته آن‌ها را ترتیب بدهد.

    این حادثه من را به یاد حمله‌ی سال ۱۹۷۹ به سفارت آمریکا در تهران انداخت؛ اتفاقی که آمریکایی‌ها نسخه‌ی بازآفرینی‌شده‌اش را در فیلم عالی «آرگو تماشا کردند. ما متعهد شده بودیم که ایرانی‌ها را از دستیابی به یک پیروزی مشابه محروم کنیم. شبه‌نظامیان شیعه به تأسیسات ما آسیب رساندند، اما همه‌چیز در مدت نسبتاً کوتاهی تعمیر شد و تقاضاهای ما از دولت عراق در نهایت به آن‌ها امکان داد تا نظم را در اطراف محوطه‌ی سفارت برقرار کنند. با این حال، همه‌ی ما می‌دانستیم ۳ ژانویه [تاریخ تعیین‌شده برای ترور قاسم سلیمانی] که بیاید، این ماجرای خطرناک، احتمالاً صرفاً مثل گرم کردن قبل از بازی به نظر خواهد رسید.

     

    شماری از مردم در حال ورود به محوطه‌ی ساختمان سفارت آمریکا در تهران در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۵۸. پس از تسخیر «لانه‌ی جاسوسی» آمریکا، علاوه بر دستگیری کارمندان سفارت، اسناد بی‌شماری بازسازی شد که از جاسوسی گسترده‌ی آمریکایی‌ها از ایران خبر می‌داد. پمپئو در کتاب خود نوشته حمله به سفارت آمریکا در بغداد، او را به یاد تسخیر لانه‌ی جاسوسی این کشور در تهران انداخته است.

    در همین حین، ما در آمریکا داشتیم برای حمله [به سلیمانی] آماده می‌شدیم. در موعد مقرر، من با اسپر و میلی در پنتاگون بودم. رئیس‌جمهور در فلوریدا بود. صبح آن روز، فرآیند تأیید نهایی را طی کردیم و تحرکات سلیمانی را ردگیری کردیم. نیروهای اطلاعاتی‌مان سلیمانی را، که یکی پس از دیگری بین منطقه‌های جنگی خاورمیانه رفت‌وآمد می‌کرد، فوق‌العاده عالی ردیابی کرده بودند: به‌دقت او را تحت نظر داشتیم. سلیمانی پس از نیمه‌شب ۳ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ به وقت بغداد، در فرودگاه فرود آمد و آن‌جا «ابومهدی المهندس» بنیانگذار کتائب حزب‌الله، که اکنون فرمانده‌ی گروهی قدرتمند از شبه‌نظامیان شیعه‌ی تحت حمایت ایران بود، مثل قهرمان‌ها از او استقبال کرد. سلیمانی خبر نداشت که یک پهپاد «ام‌کیو-۹ ریپر» آمریکایی دارد تک‌تک حرکات آن‌ها را از آسمان ردیابی می‌کند. وقتی ماشین سلیمانی وارد جاده‌ی خروجی از فرودگاه شد، موشک‌های هلفایر، زوزه‌کشان فرود آمدند. تیرِ قدرت آمریکایی، فناوری آمریکایی، و عدالت آمریکایی به ماشین او اصابت کرد. بازدارندگی آمریکایی کار خودش را کرد؛ و سلیمانی دیگر هرگز نمی‌توانست به کسی صدمه‌ای برساند.

     

    محل شهادت شهید سلیمانی و همرزمانش مقابل فرودگاه بین‌المللی بغداد

     

    تصویر منتسب به دست و انگشتر شهید سلیمانی پس از حمله‌ی تروریستی آمریکا به کاروان او در اطراف فرودگاه بغداد

    تنها چند دقیقه طول کشید تا رسانه‌های اجتماعی پر از گزارش‌های مربوط به وقوع انفجار در فرودگاه بین‌المللی بغداد شوند. ایرانی‌ها خیلی زود تأیید کردند که قهرمان شرورشان کشته شده است. ما در سراسر جهان، برای حملات انتقام‌جویانه به مواضع آمریکایی آماده بودیم. اسرائیلی‌ها نیز آماده بودند، چون می‌دانستند که ایران ممکن است تصمیم بگیرد علیه آن‌ها انتقام بگیرد. به همین ترتیب، با شرکای عربمان در خلیج [فارس] هم هماهنگ بودیم و به آن‌ها هشدار داده بودیم؛ البته بدون این‌که جزئیات برنامه‌هایمان را به آن‌ها اطلاع بدهیم.

    من پیامم را هم به ایرانی‌ها دادم [مبنی بر این‌که ما با این عملیات به دنبال تغییر رژیم نبوده‌ایم، اما در عین حال، آمادگی تشدید تنش‌ها را نیز داریم. رجوع شود به قسمت سیزدهم مجموعه گزارش]. در عرض چند ساعت، ایران چندین موشک بالستیک به پایگاه هوایی «[عین]الاسد» در عراق شلیک کرد. این حمله‌ی موشکی باعث زخمی شدن شماری از نیروهای آمریکایی شد: بعضی از این نیروها جراحت‌های شدیدی برداشتند، اما هیچ‌کس کشته نشد. پس از این اتفاق، از طریق سوئیس، پیامی از همتای ایرانی‌ام [محمدجواد ظریف، وزیر خارجه‌ی وقت ایران] دریافت کردم مبنی بر این‌که این، تمام پاسخ ایران بوده است [و ایران اقدام دیگری انجام نخواهد داد]. این پیام، هم خیالمان را راحت کرد، و هم دلیل دیگری بود که اثبات می‌کرد ما هستیم که تشدید تنش‌ها را کنترل می‌کنیم .

    در عین حال، نمی‌توانستیم مطمئن باشیم که ایرانی‌ها واقعاً دست به اقدام دیگری نخواهند زد. روز بعد، رئیس‌جمهور ترامپ بازدارندگی فیزیکی [و نظامی] ما را با بازدارندگی لفظی در توئیتر تقویت کرد: «۵۲ سایت ایرانی را (به تناسب ۵۲ گروگان آمریکایی‌ای که سال‌ها پیش توسط ایران گروگان گرفته شده بودند) هدف گرفته‌ایم، که برخی از آن‌ها در سطوح بسیار بالا و برای ایران و فرهنگ ایرانی مهم هستند. آن اهداف، و خود ایران، بسیار سریع و بسیار سخت مورد حمله قرار خواهند گرفت. ایالات متحده‌ی آمریکا دیگر هیچ تهدیدی را برنمی‌تابد!»

     

    «ایران به عنوان انتقام‌جویی از اقدام ما در خلاص کردن جهان از شر رهبر تروریست‌شان [قاسم سلیمانی]، که اخیراً یک آمریکایی را کشته و تعداد زیادی آمریکایی دیگر را به‌شدت مجروح کرده بود، و ضمناً آن‌همه انسان، از جمله اخیراً صدها معترض ایرانی، را در عمرش کشته بود، دارد بسیار جسورانه درباره‌ی هدف قرار دادن برخی از دارایی‌های آمریکا حرف می‌زند. سلیمانی پیشاپیش به سفارت ما حمله کرده بود و داشت برای حمله به نقاط دیگری نیز آماده می‌شد. ایران سال‌هاست چیزی جز مشکل [برای آمریکا و جهان] نبوده است. این [توئیت] هشداری است مبنی بر این‌که اگر ایران به یک آمریکایی یا دارایی‌های آمریکا حمله کند، ما ۵۲ سایت ایرانی را (به تناسب ۵۲ گروگان آمریکایی‌ای که سال‌ها پیش توسط ایران گروگان گرفته شده بودند) هدف گرفته‌ایم، که برخی از آن‌ها در سطوح بسیار بالا و برای ایران و فرهنگ ایرانی مهم هستند. آن اهداف، و خود ایران، بسیار سریع و بسیار سخت مورد حمله قرار خواهند گرفت. ایالات متحده‌ی آمریکا دیگر هیچ تهدیدی را برنمی‌تابد!» متن کامل رشته‌توئیت تهدیدآمیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، پس از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در واکنش به ترور شهید سلیمانی

    علاوه بر این، من هم به نیابت از آمریکا نامه‌ای برای آیت‌الله ارسال کردم و به او اطلاع دادم که ما از نزدیک بر فعالیت‌های شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه نظارت داریم. گفتم هرگونه حمله‌ای علیه نیروهای آمریکایی، مستقیماً به پای او و ایران نوشته می‌شود و واکنش آمریکا دامن همه‌ی کسانی را خواهد گرفت که این حملات به آن‌ها قابل‌انتساب باشد. خیلی زود می‌توانستیم ببینیم که به شبه‌نظامیان شیعه در عراق دستور داده شده دست نگه دارند.

     

    یک شهروند عراقی اجساد غیرنظامیانی را که در یکی از حملات هوایی ماه مارس سال ۲۰۱۷ آمریکا در شهر موصل در عراق کشته شده‌اند، جابه‌جا می‌کند. مقامات آمریکایی هرگز به این واقعیت پی نبرده‌اند که حمله به نیروها، تأسیسات، و دارایی‌هایشان در عراق، نتیجه‌ی چیزی جز نفرت مردم این کشور از جنایات اشغالگران آمریکایی نیست. انداختن تقصیر این عملیات‌ها به گردن ایران، هیچ چیزی را درست نخواهد کرد


    «نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی و عضو سابق «سرویس خارجی» وزارت خارجه‌ی آمریکا، می‌گوید توجیهات دولت ترامپ برای ترور شهید سلیمانی، از جمله حمله به سفارت آمریکا، دروغ هستند
    download

    «ابومهدی المهندس» فرمانده‌ی حشدالشعبی عراق، که همراه با شهید سلیمانی به شهادت رسید، به «سربازی برای حاج قاسم» افتخار می‌کرد.
    download

    اولین گزارش سی‌ان‌ان از درون پایگاه عین‌الاسد پس از حمله‌ی موشکی ایران
    download

    نفس‌نفس زدن ترامپ هنگام صدور بیانیه درباره‌ی حمله‌ی موشکی سپاه پاسداران ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق؛ بیانیه‌ای که طبق نوشته‌ی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی وقت ترامپ، دروغ بوده است
    download

    بیانیه‌ی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، درباره‌ی ترور شهید سلیمانی
    download

    گزارش پایگاه اینترنتی شبکه‌ی تلویزیونی قطری «الجزیره» با موضوع ارزیابی «اگنس کالامار» گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل در امور قتل‌های فراقانونی، درباره‌ی اقدام تروریستی دولت آمریکا در ترور شهید سلیمان
    download

    نظرات بینندگان
    نظرات شما